Dina Kjøng Sjöblom

Dina Kjøng Sjöblom er aktuel med første del i serien om “Between Worlds” på Forlaget Forfatterskabet.

I den anledning har vi bedt hende fortælle om livet som forfatter.

Hvornår startede du med at skrive?
Næsten siden jeg kunne sammensætte ordene til sætninger. Jeg gik på en privatskole, hvor vi havde mange skriftlige opgaver allerede fra 3./4. klasse. Stile blev min måde at fortælle historier på. Da jeg kom i udskolingen, fik jeg ny klasselærer, der åbenbarede et nyt niveau af bogverdenen for mig i form af analyse, symbolik og oldtidskundskab. Det var hende, der lærte mig at skrive, så også de voksne lyttede. Derfra var der ingen vej tilbage.

Hvorfor skriver du?
Skrivning er mit frirum, hvor jeg bearbejder indtryk. Det er min selvterapi, hvor jeg gør plads i hovedet. Jeg har altid været meget detaljeorienteret og oplevede tit, at min begejstring for at dele observationer og historier blev for overvældende for mine omgivelser. Da min far engang sagde noget i stil med ”skriv en bog”, gik det op for mig, at det jo netop var en mulighed. At få alle mine indtryk ned på skrift. Og lege med deres kontekst og sammensætninger.

Hvilken bog arbejder du på lige nu?
Jeg arbejder på 2. og sidste bind i min engelske time travel serie ”Between Worlds”. Den samler op umiddelbart efter den 1. bog slap og har indtil videre arbejdstitlen ”A flicker in time”. Den nørder flere spændende niveauer af Storbritanniens historie og legender og krydser dem fra dem fra nordisk mytologi.

Hvor mange bøger har du skrevet?
Between Worlds – Ragnarok, der udkommer her d. 1. sep., er min første bog.
Før dén har jeg skrevet on-and-off på flere projekter, hvoraf den mest seriøse var en historisk fiktion som jeg oprindeligt troede skulle være min første bog. Men en workshop med Tvillingerne satte nogle andre tanker i gang og middelalderen måtte vige for Nordisk Mytologi. Til trods for den kun var et par kapitler fra at blive færdig.  Måske den skal støves af engang til næste serie projekt.

Foretrækker du trykte bøger, e-bøger eller lydbøger og hvorfor?
Jeg hører helt sikkert til de nostalgiske, der elsker at sidde og dufte til en ny bog. E-bøger er jeg ikke den store fan af, da jeg hurtigt mister overblikket eller bliver træt i øjnene, hvis jeg læser på skærm. Lydbøger er begyndt at ”vokse på mig”, da jeg kan få lavet en masse praktisk imens. Dog synes jeg det er vigtigt, i en tid hvor der er så meget stimulans og krav om multitasking, at skabe sig et frirum, hvor man stimulerer hjernen til at være nærværende. I min optik gør man netop dét med en fysisk bog.

Hvilken forfatter beundrer du mest?
Uha, der er jo mange 😊 Mit eget bogprojekt er blevet til i de få fritimer jeg har kunne ”stjæle” som mor til et lille barn. Så forfattere som har lykkedes i at lave noget fantastisk, samtidig med at de skulle få en hverdag til at gå op i en højere enhed, taler selvsagt meget til mig. J.K Rowling, Stephanie Meyer, Tamora Pierce og Kate Morton er blandt favoritterne. Alle powerkvinder, der har formået at få skrevet deres værker på tværs af opdragelse, pottetræning, arbejde og vasketøj.  I forhold til min kærlighed for historisk fiktion, står også Conn Iggulden og Kate Furnivall højt på listen.

Hvilken bog ville du helst selv have skrevet?
Harry Potter og dødsregalierne eller Tamora Pierce’s ”Alanna”.

Har du et særligt ritual før/mens du skriver?
Jeg har et lille meditationsritual, hvor jeg lige minder mig selv om at være ”grounded” og i nuet. Man kan vel kalde det, at jeg ”tuner ind” på min intuition. Dér hvor jeg skriver bedst, er også dér, hvor jeg giver mig selv lov til at lytte og stole på de indtryk og billeder, der kommer. Det kan jeg godt glemme, hvis jeg ikke er i nuet. Og så bliver det simpelthen for ”tungt” at skrive.

Hvad gør du, hvis du oplever en skriveblokering?
Forsøger at kaste mig over de andre elementer i skrivefasen. Research fasen fylder selvsagt meget, da der er historiske elementer inde over mange af mine projekter. Og dér er der altid noget at tage fat på. Ellers forsøger jeg at outline kapitler. Både de enkelte og i segmenter, hvor jeg skriver pointer ned og hvad jeg gerne vil opnå med at fortælle dem. Musik kan være en stor hjælpefaktor – men det kommer som regel an på, hvor i skrivningen/historien jeg er.

Hvad er det bedste ved at være forfatter?
At fortælle historier. De frie tøjler til at fortolke og filosofere på alt fra politik, historie, kærlighed og menneske eksistenser. Du er Gud i dit eget univers. Du bestemmer hvem der lever og dør, bliver forelsket eller traumatiseret. Klogere eller sidder fast. Selvom det kan lyde lidt sadistisk, er det da en fantastisk magt at have.

Hvad er det værste ved at være forfatter?
Det må næsten være, at det er svært at leve udelukkende af at skrive, selvom mange gerne vil netop dét. Som Karl Marx pointerede:  “The writer must earn money in order to be able to live and to write, but he must by no means live and write for the purpose of making money”.

Det er en svær balance og man skal holde godt fast i sig selv, og flere gange minde sig om, hvorfor det er, at man skriver. Selvom det ikke nødvendigvis kun er en dårlig ting, tror jeg de fleste forfattere kan nikke genkendende til, at nedturene med tvivl kan være hårde.

Hvad ville du ønske, du havde vidst, før du begyndte som forfatter?
At man skal tage sig selv seriøst, før andre begynder at gøre det. Og at jeg havde forstået vigtigheden af, hvad de helt præcist vil sige at ”brande” sig selv markedsføringsmæssigt. Selvom jeg synes jeg var klædt meget godt på med diverse forfatter infomøder og som selvstændig fysioterapeut, overraskede det mig alligevel, hvor stor en del det er af de moderne forfatterliv.  Det er grænseoverskridende og svært, men vigtigt.

Hvilke råd vil du give til en kommende forfatter?
Tag din skrivning lige så seriøst, som du ville hvilken som helst anden deadline i jobsammenhæng. Planlæg din tid uge for uge, så du ved, hvornår du kan få skrevet, og hvornår du må lave tid til det. Ellers kommer livet i vejen.

Jeg har skrevet med min søster, hver torsdag det sidste år og det er virkelig en konstellation jeg kan anbefale. Få dig en skrivemakker, som kan holde dig til ilden og som du kan sparre med. Det gavner også din egen proces at skulle give feedback og brainstorme på andres historier.

Og så stol på dig selv og turde være modig. Hvis du har historier i dit hjerte som du vil fortælle, er der massere, der nok skal lytte.

Hvor skal man gå hen, hvis man vil vide mere om dig?

Man kan finde mig på instagram og på Facebook.

Derudover har jeg hjemmeside/blog, hvor jeg deler inspiration og posts om alt fra nordisk mytologi, skotsk historie, stencirkler, druider og skriveinspiration