Brug for en synopsis?

Når du sender din bog til et forlag kan du benytte vores skabelon til synopsis.

Vi gennemgår de elementer, som du bør have styr på inden du kontakter forlaget.

Der er selvfølgelig forskel på de enkelte forlag, men de fleste påskønner, at du har gjort dit hjemmearbejde, før du kontakter dem.

Forfatternavn

Hvilket navn ønsker du på forsiden af din bog? Nogle vil have det fulde navn, andre et kortere – eller måske et pseudonym. Mit fulde navn er f.eks. Morten Ellemose Skou Møller, men jeg skriver under navnet “Morten Ellemose”

Forfatterinfo

Skriv et par ord om dig selv. Har du udgivet andre bøger? Hvad laver du til daglig? Har du en særlig forudsætning for at skrive bogen? Bare ganske få linjer, så forlaget kan se hvem du er.

Titel

Det er altid godt at starte med en titel. Man skal have en titel, som fanger læseren, reflekterer indholdet og ikke findes i forvejen.

Søg eksempelvis på Saxo.com eller Bibliotek.dk efter lignende titler, inden din egen titel lægges fast.

Du kan som udgangspunkt ikke tage patent på en titel, men du kan heller ikke skrive en bog med titlen ”50 Shades of Grey” og så i øvrigt skrive under pseudonymet ”E.L. James”.

Genre

Hvilken genre er bogen? Skønlitteratur eller faglitteratur? Lyrik eller fantasy? Spændingsroman eller børnebog?

Ide

En kort beskrivelse af bogens ide. Skal bogen være en gendigtning af Sherlock Holmes eller en hyldest til Dracula? Eller er ideen at skabe et nyt univers for rollespillere?

Skriv din bogs ide ned. Og husk, at den skal kunne pitches i en elevatortale.

Du skal kunne aflevere din bogs ide på så overbevisende facon, at du kan sælge den til hvem som helst i den tid, det tager at køre i elevator.

Indholdsbeskrivelse

Når du giver dig i kast med et nyt bogprojekt, er det en stor fordel at lave en kortfattet beskrivelse af bogens indhold og handling. Det gør vi til alle vores bøger nu.

Til erhvervsbogen Gullaschbaronen så indholdsbeskrivelsen således ud:

Gullaschbaronen – indholdsbeskrivelse
”En samfundshistorisk og erhvervshistorisk fortælling om Harald Plum. De to dele fletter sig ind i hinanden i en kronologisk fortælling. Den samfundshistoriske del omhandler den politiske, teknologiske og samfundsmæssige udvikling fra slutningen af 1800-tallet og frem til 1930´erne. Emner er påskekrisen, de brølende tyvere, udbruddet af 1. Verdenskrig og indvirkningen i Danmark.
Den erhvervshistoriske del beskriver Købmandsslægten Plum, opbygningen af Det Transatlantiske Kompagni, stridighederne med ØK og H.N. Andersen, de fiktive omsætningstal og det bedrageri, der skabte Transatlantisk Kompagni som et luftkastel og førte til Landmandsbankens sammenbrud.
Den euforiske aktiehandel beskrives med udgangspunkt i de danske børsspekulanters dans om guldkalven frem til sammenbruddet på Wall Street i oktober 1929 – nøjagtig samtidig med, at Harald Plum begår selvmord.
Harald Plums sidste dage på Torø beskrives indgående gennem arkivmateriale, idet de sidste hektiske dage før det dobbelte selvmordsforsøg rekonstrueres. Herunder beskrives også politiets efterforskning.”

Det kan godt gøres betydeligt kortere, men her havde vi en meget konkret ide om bogens indhold og dermed en klar retning at styre skriveprocessen efter.

Stikord

Forestil dig at en læser skal finde din bog via google. Hvilke ord skal læseren så søge på?

Det giver forlaget et bedre indblik i hvem der er målgruppen og hvordan de skal finde bogen.

Skriv gerne 5-10 stikord.

Bogen minder om …

Hvilke andre bøger kan din bog sammenlignes med?

Det giver forlaget en ide om skrivestil og målgruppe.

Tænk over spørgsmålet: “Folk som læser min bog har sikkert også læst …” 

Det kan både være forfatternavne eller konkrete titler.

Målgruppe

Nogle vil mene, at man som udgangspunkt kun skal skrive for sig selv og bare glemme alt om målgruppe, fordi det risikerer at trække bogen i en bestemt retning, mens man skriver.

Selvfølgelig skal du skrive bogen, så du selv har lyst til at læse den, men i vores erfaring skader det ikke at beskrive målgruppen.

Tag stilling til alder, køn og om det er bestemte mennesker, der umiddelbart skal læse bogen.

Skriver man en young adult-bog, er der en helt klar aldersgruppe af læsere. Det samme gælder for tunge, faglitterære værker.

Til Gullaschbaronen definerede vi målgruppen således:

Et dramatisk stykke Danmarkshistorie om alle tiders største svindelnummer, der stadig er aktuelt i lyset af nutidens finanskrise. Bogen henvender sig til personer med interesse for erhvervslivet og erhvervshistorie generelt. Blandt læserne vil være en overvægt af mænd i alderen 40+ samt studerende på landets videregående uddannelser.”

Bogen kunne være skrevet med en sensationspræget vinkel. Eller til et yngre publikum. I så fald ville bogen have taget sig helt anderledes ud. Derfor er det nyttigt at beskrive målgruppen.

Deadline

Sørg for at give dig selv en realistisk deadline for arbejdet med manuskriptet. Et forlag vil under alle omstændigheder forvente et svar på, hvornår bogen er færdig.

Udgivelsesdato

Her bør du angive ønsker til en bestemt udgivelsesdato.

Sommetider ønsker forfatteren at bogen udkommer på en mærkedag, fødselsdag eller op til jul eller andre særlige tidspunkter.

Hvis du er i tvivl, eller ikke har særlige ønsker, kan du blot angive at udgivelse er helt op til forlaget.

Format

Tag stilling til bogens format og udstyr.

Skal det være hardback eller paperback?

Hvilken størrelse skal den have?

Skal indholdet produceres i farver eller S/H?

Skal der laves illustrationer, grafer, citatbokse eller fotos til bogens indhold?

Disse ting har meget stor betydning for bogens produktionspris. Det er meget dyrere at lave en hardback på 300 sider i farver med 50 illustrationer, end en s/h bog med ren tekst på 25 sider.

Sideantal

Kan man overhovedet gøre sig begreb om bogens omfang, inden man har skrevet den? Kan man ikke bare skrive løs?

I vores erfaring er det både muligt og fornuftigt at anslå en størrelse på bogen, for at kunne vurdere projektets omfang.

Til det erhvervshistoriske værk ”Gullaschbaronen” om Harald Plum havde vi denne beskrivelse af bogens omfang:

”450-500 bogsider á 2.000 anslag samt 40-50 portrætfotos. Den komplicerede ejerstruktur og selskabslister placeres i bilag for særligt interesserede, så læsningen af selve bogen lettes.”

Det gav forlaget en klar fornemmelse af projektets omfang. Bogen endte med at være på 528 sider og der var 60 portrætfotos, men helt galt var det oprindelige estimat altså ikke.

Bogens potentiale

Hvor mange eksemplarer kan der sælges?

En dansk digtsamling sælger sjældent over 100 eksemplarer, men oplag er jo kun et tal. Hvis målsætningen indfries, kan 100 solgte sagtens være en succes.

Et meget lille salgspotentiale gør blot, at man måske genovervejer sit projekt. Eller i det mindste gør sig klart, at indtjeningen er begrænset. Måske er et andet projekt bedre.

Angiv dine ambitioner med bogen, f.eks. “jeg tror bogen kan sælge 500 eksemplarer” eller “jeg aner ikke hvor meget den kan sælge”

Læseprøve

Der laves en kortfattet læseprøve. Det er typisk de første par kapitler i bogen, inklusive forord.

En læseprøve skal være retvisende for bogens kvalitet og udtryk.

Læseprøven sendes til forlaget.

Kontaktinfo

Husk altid at angive kontaktinfo, så forlaget kan komme i kontakt med dig.

Vi anbefaler navn, adresse, mail og telefonnummer, så du er helt sikker på at du ikke misser en kontrakt 🙂

Hvis man følger ovenstående, kan en synopsis til en bog se nogenlunde sådan ud:

Giv mig nu bare den skabelon…

Vi har selvfølgelig en skabelon klar til dig.

Klik her for at downloade word-skabelon

Klik her for at downloade pdf-skabelon

Få svar på 24 timer

Hvis du sender synopsis til vores forlag, Forlaget Forfatterskabet.dk, garanterer vi svar indenfor 24 timer.

Klik her for indsende din bogide

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.