30 dage, 5.000 kroner og 500+ solgte bøger.
I disse dage skal man starte med konklusionen først.
Det tog 30 dage, en masse timer og 5.000 kroner at sælge godt 500 bøger.
Og nu inviterer vi dig til at se en bogkampagne fra start til slut.
Du kan komme med om bag kulisserne og se hvad der virker – og ikke virker – når tvillingerne forsøger at sælge deres krimi.
Over en periode på 30 dage testede vi markedsføring på egen krop.
Vi kendte ikke resultatet på forhånd, men vi delte erfaringerne – gode og dårlige – lige her.
Nu er kampagnen slut, og du kan se resultatet i bunden af denne artikel.
Derfor gjorde vi det
Det har aldrig været let at sælge bøger. Og Coronakrisen har ikke gjort det lettere.
Vi har drevet forlag siden 2015 og været forfattere siden 1996. Vi har på egen krop mærket forandringer og udfordringer i bogbranchen.
Det, der virkede i 2019, har ingen eller kun ringe effekt i 2021. Og bøger som tidligere har solgt flot til biblioteker, bliver pludselig overset.
Det maner til eftertanke, når en trykt bog kun sælger en tiendedel af det normale.
Der kan være mange årsager, og det skyldes næppe alene coronapandemiens nedlukninger og bogbranchens omvæltninger.
Vi ryster posen og deler ud af vores erfaringer i håbet om blive lidt klogere på hvad der virker i 2021.
Hvad gjorde vi det med?
Som test valgte vi Manus Albino, der er en serie tankevækkende kriminalromaner.
Bøgernes omdrejningspunkt er den superintelligente milliardærsøn, Sebastian de la Cour, der med al magt ønsker at nedbryde det samfund, han hader.
Fortællingerne er klassiske krimier tilsat elementer fra thrillergenren. Opklaringsarbejde, grusomme sager og indhold, der maner til eftertanke.
Alle bind i serien har fået gode anmeldelser, og de tre første har solgt flot.
Men så ramte Corona-krisen landet og bogbranchen. Og den trykte udgave af bind fire snublede i startblokken.
Derfor prøvede vi forskellige tiltag for at kickstarte salget af bøgerne.
Kampagnens samlede resultat
Trykte
Ebøger
Lydbog
Total
Serien kan købes over hele landet – klik på et af logoerne for at komme til din favoritbutik.
HVIS DU VIL VIDE MERE OM SERIEN ELLER FORFATTERNESerien bliver en pentalogi, og de første fire bind er udkommet: |
Opgørelse over kampagne
Efter kampagnens slutning kiggede vi resultaterne gennem. Det var tid til at konkludere på indsatsen og dele vores erfaringer.
Gav kampagnen mere aktivitet?
Ja, det gjorde den. Der kom flere besøgende på forlagets hjemmeside – og særligt på kampagnesiden.
De var noget ujævnt fordelt, men typisk kom der flere besøgende, hver gang vi lagde et opslag ud.
Solgte vi flere bøger?
Ja. det er det korte svar.
Hvis man sammenligner kampagneperiode med 30 dage før kampagne, så steg det samlede antal solgte/streamede enheder med 196%
Det synes vi er et flot resultat.
Hvor mange ebøger, lydbøger og trykte bøger solgte I?
Det kan du se på denne graf.
Det digitale salg/streaming var klart en vinder. Her skal man dog erindre, at avancen typisk er lavere på digitale salg end på trykte bøger.
Er salgstallene 100% korrekt?
Nej, der er ikke taget forbehold for f.eks. returvarer, altså at en kunde returnerer en bog.
Der vil være nogle småjusteringer efter nogle måneder, men tallene er retvisende for tendensen.
Og tendensen er, at vi har solgt betydeligt flere bøger end før kampagnen.
Hvor mange forskellige annoncer lavede I?
Vi lavede cirka 10 forskellige annoncer.
Effekten af hver enkelt annonce blev evalueret løbende.
Typisk startede vi med 100 eller 200 kroner i annoncebudget, hvorefter vi tjekkede om der var en effekt, inden vi justerede annonce eller løbetiden.
Eller lavede en ny annonce. Digital markedsføring er ofte trial-and-error, og kampagner skal løbende tilrettes, hvis effekten skal være stor.
Hvor meget brugte I på annoncer?
Vi brugte cirka 5.000 kroner på annoncer i alt.
Hvilken annonce virkede bedst?
Vi oplevede størst succes med en videoannonce, hvor vi viste de trykte bøger frem.
Effekten her var betydeligt større end for andre annonce, formentligt fordi folk her kunne se, at der rent faktisk var tale om trykte bøger, som de fik tilsendt.
I kan se annoncen lige her
Hvor mange timer brugte I?
Mange! Ikke blot på at lave annoncer og opslag på forskellige medier, men også på at kommentere og svare på mails og spørgsmål.
Og ikke mindst på at justere kampagner, prøve nye ting, lave nye videoer, fotos og alt det andet som en kampagne kræver.
Hvad er den samlede konklusion på kampagnen?
Kigger man med en revisors øjne på udgifter og indtægter, så vil resultaterne nok ikke få banken til at fryde sig.
Men vi har lært mange ting.
Ikke mindst, at tilbuddet i kampagnen er superskarpt. Vi oplevede således flere kunder, da vi gav gratis fragt.
Det er sådan vi fungerer som forlag. Og som forfattere.
Vi bliver hele tiden bedre til det vi laver.
Tak fordi du læste med.
Og hvis du har fået lyst til at være med på vores forlag, kan du læse mere om os her.
Hvis du vil læse vores krimier, kan du stadig købe bind 1-4 til specialpris lige her.
Sådan gjorde vi – dag for dag
Dag 30: 12. marts
Dagens salg: 24 trykte og 16 lydbøger
Dag 29: 11. marts
Dagens salg: 12 trykte og 16 lydbøger og 6 ebøger
Dag 28: 10. marts
Dagens salg: 16 trykte og 7 ebøger og 13 lydbøger
Dag 27: 9. marts
Videoannonce for 1705 siders krimi
Instagramannonce
Dagens salg: 9 lydbøger og 2 ebøger
Dag 26: 8. marts
Dagens salg: 7 lydbøger og 1 ebog
Dag 25: 7. marts
Dagens salg: 6 lydbøger og 5 ebøger
Dag 24: 6. marts
Dagens salg: 4 trykte og 4 lydbøger og 5 ebøger
Dag 23: 5. marts
Boost af FB video
Nyhedsbrev
Dagens salg: 8 trykte og 8 lydbøger og 4 ebøger
Dag22: 4. marts
Dagens salg: 6 lydbøger og 5 ebøger
En foreløbig opgørelse af periodens salg, som viser at de digitale titler fører klart.
Dag21: 3. marts
Dagens salg: 3 lydbøger og 3 ebøger
Dag20: 2. marts
Dagens salg: 7 lydbøger og 7 ebøger
Dag19: 1. marts
Dagens salg: 1 trykt og 11 lydbøger og 1 ebøger
Dag18: 28. februar
Dagens salg: 12 lydbøger og 8 ebøger
Dag17: 27. februar
Boost af Instagramannonce
Dagens salg: 4 trykte bøger, 9 lydbøger og 6 ebøger
Dag16: 26. februar
Nyhedsbrev om tilbud på bind 1.
Dagens salg: 3 trykte bøger, 8 lydbøger og 4 ebøger
Dag15: 25. februar
Boost af instagramannonce
Dagens salg: 4 trykte bøger, 7 lydbøger og 7 ebøger
Dag14: 24. februar
Kampagne for første bind til 49 kroner
Delt på Mortens FB
Delt på Manus Albinos FB side
Delt på Forlagets FB side
Videoboost om kampagneeffekt
Dagens salg: 8 ebøger og 5 lydbøger
Dag13: 23. februar
Boost af instagram-annonce
Dagens salg: 8 lydbøger og 6 ebøger
Dag12: 22. februar
Dagens salg: 10 lydbøger og 12 ebøger.
Dag11: 21. februar
Dagens salg: 10 lydbøger og 6 ebøger.
Dag10: 20. februar
Dagens salg: 5 lydbøger og 8 ebøger.
Dag9: 19. februar
Dagens salg: 7 lydbøger og 11 ebøger.
Dag8: 18. februar
Dagens salg: 14 lydbøger og 9 ebøger
Dag7: 17. februar
Dagens salg: 8 lydbøger og 8 ebøger
Dag6: 16. februar
Artikel om bogkampagnen på bogmarkedet.dk
Videoannonce for bind 4 boostes
Tilbud på bind 1 til 49 kroner boostes
Videoannonce for digitale bøger boostes
Dagens salg: 4 ebøger og 5 lydbøger
Dag5: 15. februar 2021
Kampagnesiden deles på siden for forfatterdrømme (netværk for forfatterspirer)
Dagens salg: 10 lydbøger og 9 ebøger
Dag4: 14. februar 2021
Morten deler link til krimipakke på sin private FB
Nyhedsbrev om kampagnen sendes ud.
Morten deler link til kampagne på sin private LinkedIn
Boost af FB opslag med anmeldelser
Dagens salg: 10 ebøger og 10 lydbøger
Dag3: 13. februar 2021
Boost af FB-opslag om krimi-pakken
Boost af FB-opslag om digitale versioner af krimiserien
Premiere på nyt website www.manusalbino.dk
Kampagnesiden deles på Danske forfattere, skribenter og andre skrivelystne
Pop-up annonce placeres på forsiden af forlagets hjemmeside
Kampagnesiden deles på Forfatter-chat & Debat
Dagens salg: 11 ebøger og 5 lydbøger
Dag2: 12. februar 2021
Morten deler link til serien på BookBeat på sin private Facebook
Vi laver pop-up på denne side – med link direkte til tilbud på bogen.
Vi deler link til kampagnesiden med forlagets forfattere
Forlagets nyhedsbrev sendes ud.
Kampagneside delt i gruppen for Forfatterdrømme
Dagens salg: 9 trykte bøger, 8 lydbøger og 6 ebøger
Dag1: 11. februar 2021
Københavns Brand er på forsiden af Ereolen i temaet “Udvalgte politiromaner”
Dagens salg: 9 lydbøger og 6 ebøger