Steen Langstrup

Steen LangstrupSteen Langstrup kom til verden i 1968 i Nordsjælland og er forfatter, tegneserietegner og forlægger, der debuterede i 1995 med horror-romanen ”Kat”.

Han er blevet kaldt ‘Danmarks gyserkonge’, ‘Mørkemanden’ og ‘Danmarks Stephen King’  og har spillet en væsentlig rolle for udbredelsen af horror-genren i Danmark. Han har skrevet flere roste krimier, og forfatterskabet placerer sig i et mørkt genrelandskab af gys, horror, krimi og spænding.

Blandt udgivelserne er ”Kat”,”Fluernes hvisken”, ”Stikker”,”Panzer”, “Hjælp, jeg vil skrive en bestseller” samt ”Alt det hun ville ønske hun ikke forstod”, hvor sidstnævnte vandt prisen som Årets Danske Horrorudgivelse i 2011.

Han har arbejdet i mange forskellige genrer som humor, socialrealisme, thriller, krimier, fagbøger og tegneserier og er desuden oversat til engelsk, spansk, finsk, svensk og norsk. Sammen med Sara Blædel, Agnete Friis, Gretelise Holm og Lars Kjædegaard har han skrevet kollektivromanerne “I skyggen af Sadd” og “I skyggen af Sadd 2”

Og i denne uge er han ugens gæsteblogger på Forfatterskabets Skriveskole. God fornøjelse.

“At skrive er at skrive!”
Af Steen Langstrup
“Der er skrevet tykke bøger om at skrive. Nettet svømmer over med blogs, fulde af gode råd til forfattere og dem, der drømmer om at blive forfattere. Der er lavet lister over ting, man skal undgå, ting, man skal huske, dårlige måder at starte tekster, råd til bedre dialoger, persontegninger osv.

Der er skrivekurser og marketingkurser for forfattere. Der er skråsikre anmeldere. Magtfulde legatråd. Litterater, der ved alt. Forfatterskoleelever og grammatiknazister. Der er stemmer nok,
der vil fortælle dig, hvordan du bør skrive. 

Jeg vil ikke være en af dem. 

“Skriv meget hver dag. Kun via hårdt, slidsomt arbejde bliver man dygtig.” “Undgå at starte med vejret.” “Show don’t tell.” “Læs en million milliard bøger.” “Deltag i mange skrivekurser.” “Kopier dine forbilleder.” “Undgå prologer.” “Brug aldrig andre ord end ‘sagde’ efter dialoger.” “Less is more.” “Undgå at læse bøger, mens du skriver.” “Skriv i bestemte tekstredigeringsprogrammer.” “Undgå at plotte noget ud på forhånd, så mister det sjæl.” “Brug rigeligt med metaforer, undgå tillægsord.” “Hold vejret, mens du skriver.” “Start altid dagen med at løbe ti kilometer.” “Undgå Facebook.” “Skriv aldrig derhjemme.” “Se klog ud, når du taler om dine værker.” “Tag læseren i hånden.” “Kend din læser.” “Skriv det læseren vil have.” “Læseren må ikke udfordres.” “Din tekst er et salgsprodukt.” 

Der er ingen ende på rådene – og langt de fleste af dem rummer ting, der kan være til gavn. 
Men …  

Jeg har det meget svært med formler, opstillede retningslinjer, skabeloner og formater. Jeg vil ikke hæmme dig. Jeg vil ikke påstå, at ‘min metode’ er bedre end nogen andens. Jeg vil ikke engang påstå, at jeg har en metode. Eller at der er rigtigt eller forkert, når det kommer til at skrive. 

Det bedste råd om at skrive, jeg nogensinde har læst, kom fra Anne Rice på Facebook for nogle år siden. Det er kort og præcist. “There really are no rules about writing.”

Det betyder ikke, at den ene måde at gøre tingene på altid er lige så god som en hvilken som helst anden. Måske snarere tværtimod. Det betyder, at skal man finde den rigtige måde at fortælle sin historie på, skal man have mod til at gøre sig fri af alt, hvad man har lært, læst, hørt om at skrive, man skal vove at gøre sig så fri, at man kan fornemme, hvordan lige præcis den historie, man gerne vil skrive, skrives bedst. 

Bryd reglerne. Bryd genreformatet. Bryd med det hele. Men gør det med omtanke. Gør det på en måde, der styrker din historie.

Misforstå mig ikke. Eller misforstå mig korrekt. Der er meget at lære om at skrive. Jeg har selv levet af at skrive i mere end 20 år, og jeg lærer stadig nyt. Det hjælper gerne, at man kan reglerne, hvis man vil bryde dem med omtanke. Skrivekurser og skriveråd kan være vejen frem. Vi står alle på skuldrene af dem, der var før. Men kendskab til reglerne, de læste råd må aldrig stå i vejen for historien. Er du ikke opmærksom på dette, har du ikke modet til at gøre tingene, som historien kræver det, så hæmmer alt det lærte dit udtryk.

At vove noget er en sær ting. At søge originalitet det samme. At skabe, at være kreativ, er at søge et skridt længere ud på den tynde is, end man var sidst. Det handler mest af alt om at udfordre sig selv, at åbne sig for historien, for personerne i den, tage chancen og turde tro på, at man har fat i noget. 

Din historie kan godt starte med vejret, hvis det giver mening. Du kan godt forklare i stedet for at vise, hvis det klinger med nerven i din historie. Du behøver ikke skrive et bestemt antal ord om dagen for at blive forfatter. Du behøver ikke skrive konstant. Du skal ikke stresse over det. Det tager lang tid at skrive en bog, meget længere end de timer, du sidder ved tastaturet. Det passer ikke, at gode forfattere skriver konstant og udgiver nye bøger hele tiden. Du behøver heller ikke læse en million milliard bøger. Bøger er ikke det eneste sted, du kan lure fortælletekniske tricks.

Og hvem siger overhovedet, at det er bøger, en forfatter skriver? 

Det handler om at finde sin egen måde at gøre tingene på. Finde den måde, der bedst fungerer for dig, hvor du er i dit liv nu, og for den historie, du vil fortælle. Når den er færdig, så starter det hele forfra, for du er nu et nyt sted i livet, og du har, hvis du er heldig, en ny historie, der vil fortælles på sin helt egen måde. Lad være med at gentage, lad være med at kopiere. Du er på vej gennem livet. Lad det føre dig. Ville det ikke være trist, hvis du skrev præcis det samme om 20 år, som du skriver i dag? Udforsk dit talent. Hav et åbent sind. Lær af livet.

Hvis du mangler gode idéer, så glem det hele et øjeblik, og lev. 

Det er livet, der giver historierne. Det er dit hjerte, der gør dem levende. Det er dit talent, der gør dem læseværdige. Det er dit mod, der gør dem originale.

Og hvad hvis andre ikke kan se det originale, det læseværdige eller føle nerven i historien?
Tja, virkeligheden er sådan, at det VIL der være nogle, der ikke kan. Uanset, hvad og hvordan du skriver. Det var så ikke dem, du skrev historien til. Måske forstår de næste gang? De er også på en rejse gennem livet. Det er ikke vigtigt.

Det vigtige er, at du ikke lade dig hæmme. 

Hvis du vil vide mere om Steen, kan du fange flere af hans ord på  steenlangstrup.wordpress.com

Annoncer