Action

Action

Hvordan skriver man actionscener i en bog?

Det er et godt spørgsmål, for som forfatter har man jo ikke lige et team af stuntmænd eller en afdeling med styr på special effects som på film.

Omvendt er der jo skrevet mange bøger med masser af action, biljagter, slagsmål og kampscener.

Et simpelt tip. Skriv korte sætninger. Som her.

Det giver et andet flow, end hvis jeg startede ud med at forklare en hel masse og så først bagefter kom til selve pointen, lige når du troede, at der skulle noget andet, hvor det så slet ikke skete alligevel, fordi jeg tog sætningen et helt andet sted og det så får den stik modsatte effekt, hvor du sidder og bliver skuffet over at ordene ikke tog dig til den ønskede destination hurtigt nok.

Hvis du kan se pointen 🙂

Et andet godt råd er at gøre kapitlerne kortere. De færreste kan overskue at læse 50 siders hæsblæsende non-stop action. Brug det i små doser – og lad der være en tydelig kontrast mellem de stille passager og de hæsblæsende linjer.

Det er en fordel at skrive, så læseren sidder med en følelse af at tingene er hektiske.

Ord som overraskelse, pludselig og uden varsel er gode til sætte stemningen. Ligesom formuleringer som desperat, panisk, rådvild og lignende er med at højne spændingsniveauet.

Og som i alle bøger, så skal der være noget på spil.

Hvis man ikke føler med en eller flere personer i slagsmålet, biljagten eller overfaldet, så bliver ordene ligegyldige.

SKRIVESKOLEN FORFATTERDRØMME

Brug 1 minut på at tænke over følgende:

 – Vil du være forfatter?
–  Vil du blive bedre til at skrive? 
 – Vil du have gjort din bog færdig?
 – Vil du vide mere om bogmarkedet?
 – Vil du markedsføre din bog mere effektivt?
Kan du svare ja til blot et af spørgsmålene, så er vores skriveskole det rigtige valg.

Med mere end 300 lektioner guider vi dig gennem processen fra den spæde ide til den færdige bog og videre ud til læserne.

Du får fuld adgang til ALLE moduler på FORFATTERDRØMME

Udlev forfatterdrømmen og start på skriveskolen allerede i dag.

KLIK HER FOR AT FÅ ADGANG

Denne artikel bringes i samarbejde med serien “Forfatterdrømme”.

Du kan allerede nu bestille den første bog i serien

Annoncer