Må man være uenige med Gyldendal?

Ifølge Gyldendal er den danske krimi for dårlig og for lidt gennemarbejdet. Bøgerne skrives og produceres for hurtigt.

Ifølge Politiken savner Gyldendal kant og relevans i den krimilitteratur, der udkommer i Danmark.

Derfor har Danmarks største forlag nu etableret en slags krimiskole, hvor håbefulde forfattere kan lære at mestre genren.

Bag den nye krimiskole er forfatteren og kritikeren Christian Dorph og manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig.

Krimier mangler at handle om noget

Ifølge Gyldendal er der for mange politifolk og journalister i dansk krimi, og de handler ikke om noget.

“Krimier har alle chancer for at blive den store samfundsroman med vold, kriminalitet, sex og bedrag og det hele. En mand som norske Jo Nesbø skriver jo godt, men hans bøger handler aldrig om noget samfundsaktuelt. Her er hverken islamister eller højreekstremister eller lede kapitalister. Det ligger ellers lige til højrebenet. Det kunne være sjovt, hvis krimier begyndte at handle om noget, men krimien er desværre blevet den store virkelighedsflugt,” siger Christian Dorph altså til Politiken.

Men, kære Gyldendal, der findes bestemt samfundsaktuelle og samfundskritiske krimier. Også selv om de ikke er udgivet af Gyldendal.

Den samfundsaktuelle krimi findes – vi har selv skrevet den

Krimier kan sagtens handle om noget og samtidig havde et samfundsaktuelt budskab.

Vi kan tilmed udtale os temmeligt skråsikkert i den sag, for vi har nemlig selv skabt præcis en sådan krimi.

Nu forventer vi naturligvis ikke, at Gyldendal kender alle bøger, og da slet ikke vores.

Men det er bare ikke korrekt, når det anføres, at danske krimier ikke handler om noget!

Med vores egen serie om Manus Albino har vi netop skrevet en krimi/thriller med mord, vold, sex, terror, kriminalitet og et desværre højaktuelt og kritisk indspark i samfundsdebatten.

Så Gyldendals påstand er simpelthen faktuelt forkert.

Det er i øvrigt også forkert, når Simon Pasternak, chefen for Gyldendals skønlitteratur, til Politiken udtaler: “Der er ikke nogen forfatterskole, der interesserer sig for plot, karakter og fortælling. Der er tonsvis af skriveskoler, men ingen kan dét.

Det findes mange skriveskoler og undervisningsforløb, hvor elever trænes i både plot, karakter og fortælling.

Vores egen skriveskole Forfatterskabet Masterclass har skam adskillige lektioner om lige præcis disse emner. Og der findes helt sikkert andre skriveforløb, der også mestrer denne disciplin.

Pentalogien Manus Albino

Vores mål med krimiserien var fra starten at skrive et vedkommende værk, der samtidig kunne være et indspark i debatten.

Vores serie er fiktion, men vi påpeger underliggende strømninger af fremmedhad, fremmedgørelse og forråelse, som vi desværre ser i det danske samfund. I Danmark har politisk berøringsangst og mange års forfejlet integrationspolitik skabt ekstremisme og radikalisering i begge lejre.

Den militære magt via EU og Nato vil kunne forsvare Danmark mod fjenden udefra, men vi kan ikke forsvare os imod fjenden i os selv. Serien er et samfundskritisk indspark i debatten om hvad Danmark er, og hvilket samfund vi ønsker. Når noget går galt er det ikke ”samfundets” skyld. Vi bærer alle en del af ansvaret.

Vi er ikke politiske forfattere, der bekender os til den ene eller anden ideologi eller politiske ståsted. Vi beskriver de ting, som vi mener er samfundets ubalancer, det være sig sociale, kulturelle, religiøse eller økonomiske ubalancer. Vi havde noget på hjerte, og kunne også have blandet os i debatten med læsebreve eller blogindlæg, men valgte i stedet kriminalgenren for serien.

Indhentet af virkeligheden

Den oprindelige serie blev skrevet i 2010, og meget af det er siden blevet til virkelighed. Ulykkeligvis.

Mere terror, sociale mediers magt og samfundsdebattens ekstreme polarisering var blot nogle af de emner, som serien har beskrevet før de for alvor blev gængse.

Anmeldere, læsere og medier fandt det tankevækkende, at hovedpersonen på mange måder mindede om Anders Behring Breivik. Trilogien blev skrevet før den ulykkelige hændelse på Utøya, og to kapitler i trilogiens sidste bind blev skrevet om og delvist slettet fordi der var direkte hændelser, der mindede for meget om den forfærdelige massakre.

Vi var alle chokerede over bombningen i Oslo og massakren på Utøya i juli 2011. Dengang havde vi netop udgivet bind to i serien, og flere af vores læsere gav efterfølgende udtryk for, hvor meget vores hovedperson minder om Anders Behring Breivik. Men da vi begyndte persontegningen af Sebastian de la Cour tilbage i december 2009, havde vi naturligvis ingen anelse om, at virkeligheden ville komme så tæt på.

Måske er frygten for terror større end risikoen for terror, men det er netop terrorens hensigt.

Ønsker man en krimi med alle de traditionelle ingredienser af mord, sex og kriminalitet OG en stærkt samfundskritisk og samfundsaktuel serie, der advarer om den indre såvel som den ydre terror, så er Manus Albino en mulighed.

Uanset hvad Danmarks største forlag måtte mene.

Der skal være plads til os alle, også til at være uenige sammen.

Research og skrivearbejde

Bag de fem bøger i Manus Albino-serien ligger en årelang skriveperiode og researchfase.

Bind 1-3 blev oprindeligt skrevet og udgivet på bare 12 måneder i 2010-2011. Tvillingerne Søren & Morten Ellemose gjorde dette sideløbende med et almindeligt fuldtidsarbejde, og det var en periode med meget lidt mindre søvn, fritid eller fornøjelser.

I forbindelse med udgivelse af pentalogiens to sidste bind genudgives de tre første bind i en tredje og revideret udgave og med helt nye omslag.

Dermed skabes en komplet fortælling i fem bind, der bindes sammen af tema, layout og grafisk design.

I november 2019 vil pentalogien være fuldbragt, når femte bind: Dannebrogs fald, bliver udgivet.

Læs mere på www.manusalbino.dk