ALBINO-TVILLINGER MED SIXPACK OVERFALDET AF NAZI-KROKODILLER

Vi kender det allesammen. Man sidder på nettet og forsøger at virke dedikeret til sit arbejde og pludselig dukker der en overskrift op, som er umulig ikke at trykke på. Fordi den pirrer vores nysgerrighed, undren, indre svinehund eller hvad der nu får vores musearm til at klikke sig videre.

I moderne dansk kaldes det clickbait, men her hos os hedder det blikfang. Blikfanget er som regel noget med ufattelige vægttab, genvejen til sixpack, utrolige videoer, topløse kendis-misser eller politikere der har blameret sig i bedste sendetid med et uheldigt hentehår eller noget endnu værre.

Vi bringer her et udsnit af en tilfældig dags overskrifter fra et af de mest besøgte sites i Danmark.

1. Den Usynlige mand som pornofilm – med frit flyvende fallos
2. Politiet kæmper med nøgen ‘kungfu-kvinde’
3. Det sker der hvis du ikke vasker hår i seks år
4. Dette stjernetegn giver dig det bedste sex
5. Kør i penis-radiobiler i verdens frækkeste forlystelsespark
6. Test af vild forlystelse: Så klam er den med junkfood i maven
7. Genial opfindelse: Smør en hel pakke brød på 30 sekunder
8. Underdanig mand: Suger brystvorter til blods
9. Sådan fordobler du pladsen i dit klædeskab ved hjælp af en coladåse
10. Lige om lidt smadrer hun i asfalten | Spritstiv vaskebjørn
11. 6 myter om markerede mavemuskler, som mange stadig tror på
12. 8 ting alle piger gør i hemmelighed, når de har menstruation
13. 6 virkelig klamme facts, du ikke vidste om navler

Hmm …

Vi lader lige listen stå lidt.

For hvem har ikke lyst til at se politiet kæmpe mod en nøgen kungfu-kvinde? Eller køre en tur i en penisbil? Hvad er en spritstiv vaskebjørn overhovedet? Og hvad sker der af klamme ting i de navler? Og det virkeligt gode spørgsmål, som alle burde stille sig selv: hvorfor f….. klikker vi på den slags overskrifter?

Når man nu i stedet kunne læse en god bog. Trække stikket ud af den elektroniske verden, hvor virkeligheden forvanskes og komprimeres til en overskrift på højst 20 ord. Helst af den chokerende slags.

Der er journalister bag overskrifterne. Folk med uddannelse i at skrive ord på en måde så de bliver læst. Og de skriver kun sådan fordi det virker.

Overskrifter er kommet for at blive. Det er menneskets nysgerrighed også. Måske bliver det enden på vores civilisation. Eller “bare” begyndelsen på den litterære dommedag. Hvor ingen har timerne til fordybelsen i en bog, men alene sekunderne til en overskrift. Hvor berømmelse varer et øjeblik. Og al opmærksomhed kræver, at man er villig til at overskride grænser.

Og bare rolig – vi er aldrig blevet overfaldet af nazi-krokodiller. Og vi har heller ikke six-pack …. men det kunne jo være, at man var heldig med den næste lokkende reklameartikel eller vores gamle Chuck Norris-træningsbænk.

Vi skriver for at gøre en forskel. Der er masser af god litteratur derude. Ikke kun vores.

Sluk for de blinkede neonreklamer, der kun vil stjæle din tid og distrahere dig før den næste uimodståelige reklame popper op.

Og åbn dit sind … med en bog.

Og ja, dygtige forfattere kan også stjæle overskrifter og bruge clickbait – tænk bare på en bogs forside eller bagsideteksten, som lokker dig til at købe – men de sørger altid for at belønne læserens tid med en god oplevelse.