Hvad er din elevatortale?

De færreste ønsker at sidde fast i en elevator.

Men forestil dig nu alligevel, at du er fanget i en elevator med redaktøren eller direktøren for dit drømmeforlag.

Gyldendal.

Politiken.

Tellerup.

Eller et helt fjerde.

Elevatoren rummer kun jer to.

Det giver dig en unik mulighed for at pitche din bog til en, som kan gøre dig til en succes.

Hjælpe din bog helt ud på hylderne og hen på bestseller-listerne.

Tør du tage taletiden?

Og hvad gør du så?

De fleste gør ingenting.

I al den tid vi har spurgt deltagerne på vores kurser er der kun to, som har haft modet til at stille sig op og pitche deres ide for de andre.

Det skal vi have ændret på.

For det er en chance man ikke må spilde.

Du har nemlig intet at tabe – men derimod alt at vinde.

Og ja – vi ved godt, at der mange årsager til, at man ikke tør konfrontere nogen med sin bogdrøm.

Det er jo netop en drøm. Og dem vil man ikke have skudt i sænk. Slet ikke af folk, der betyder noget eller ved noget om branchen.

Sandsynligheden for at du møder forlagsdirektøren er spinkel, men det lønner sig at være forberedt.

Andre kan jo også spørge til dit projekt. Ved julefrokosten, familiefesten eller netværksmødet.

Der er mange steder, hvor det betaler sig at være velforberedt. Også for din egen skyld.

Sådan gør du

Lav en liste med spørgsmål, som er vigtige for dig at få besvaret:

  • Hvad er bogens titel?
  • Hvad handler bogen om?
  • Hvem skal læse den?
  • Hvor langt er du med bogen?
  • Hvorfor skal man læse bogen?
  • Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil vide mere?

Og når du har svaret på disse spørgsmål, skriver du svarene om til sætninger.

Et eksempel kunne være:

“Jeg hedder Morten og jeg har skrevet om Sherlock Holmes, der opklarer mysteriet om Jack the Ripper. Det er en hyldest til den klassiske detektiv og tager læseren med tilbage i 1880´ernes London, hvor skrig og tåge blander sig med blodet på brostenene. Alle som alle elsker en god krimi bør læse fortællingen om den berømte detektivs møde med alle tiders mest frygtede kvindemorder. En historie som aldrig er blevet fortalt før…. Hvis du vil vide mere, så kig forbi min blog.”

Den behøver ikke være længere.

Og du må meget gerne øve dig på sætningerne, så du altid kan levere et godt pitch af din bogide.

Denne artikel bringes i samarbejde med serien “Forfatterdrømme”.

Du kan allerede nu bestille den første bog i serien

Annoncer