Sådan skriver du en bestseller

Bestseller.

Sig lige ordet igen.

Bestseller.

Hvem drømmer ikke om at skrive en bestseller?

Drømmen er let at nære, men hvordan kan den udleves den i praksis?

Hvilken trylleformular skal du recitere ved fuldmåne, så ordene automatisk udfolder sig så fint, at boghandlerne må rydde hylderne for at få plads til netop dit værk?

Her er opskriften på en bestseller

Mange efterspørger opskriften på en bestseller, og derfor har vi naturligvis udfærdiget den.

Opskriften får du du kvit og frit lige her.

 

Følger man ovenstående opskrift, vil man have de fleste ingredienser til en god bog eller ligefrem en bestseller.

Og ja, det er naturligvis skrevet med et glimt i øjet, for der findes ingen lette genveje til succes.

Det er som i DRs populære udsendelse “Den store bagedyst”.

Selvom om deltagerne får nøjagtigt samme opskrift, får de allesammen vidt forskellige resultater.

For hvad er helt præcis “2 kopper karakterer” eller “250 gram plot”?

Og hvad er “1 knivspids sex”?

Alt afhænger af øjnene, der ser og af fingrene, der skriver.

Så der findes ingen fejlfri opskrift på at skrive en bestseller.

Og det er først, når du afviger fra kogebøgernes opskrifter og tilføjer dine egne ingredienser, dine egne smagsudtryk og dine egne anretninger, at de kulinariske talenter for alvor udfolder sig.

At læse kogebøger giver inspiration og færdigheder, men det er din egen kreativitet i køkkenet, der giver de smukkeste og største oplevelser.

Det gælder også med de skrevne ord.

Så læs nogle bøger og skriv så dine egne mesterværker.

Kun sådan skaber du en rigtig bestseller.

Fællesnævnere

Skulle der være en opskrift på at skrive en bestseller, er genvejen måske at vælge den rette genre.

Kriminalromaner sælger stadig i store oplag. Det samme gør fantasy-bøger og young adult-genren. Biografier om store personligheder sælger ligeledes, og det gælder både internationale personer som tidligere præsidenter og danske kendte.

Man kan også være dygtig (eller heldig), at man skriver en bog, der forudser en aktuel tendens.

At man skriver om udbruddet af en verdensomspændende epidemi – før den indtræder.

At man laver verdens bedste guide til strikkeopskrifter – før verden pludselig får en masse ekstra fritid.

At man skriver en spændingsroman om den finansielle krise og skattely – lige før aktiemarkedet kollapser.

Meget af det vil være rene tilfældigheder, og vores råd er stadig, at man skal skrive det, man har på hjerte og ikke tænke bevidst kommercielt undervejs.

Den kommercielle proces starter bagefter.

Når man er færdig med sin bog.

Det er der, man skal være professionel og kommerciel i sin indsats omkring salget.

 

LEKTIONENS TAKEAWAYS

# Der findes ingen opskrift på en bestseller

# Der findes dog fællestræk ved bestsellere

# Bestsellere findes ofte blandt kriminalromaner, young adult, fantasy og biografier

# Tilsæt altid ekstra ingredienser – og smag til

# Tænk gerne generelle tendenser ind i plottet og temaet