Mette Bau

Ugens gæsteblogger er PR konsulent, journalist og forfatter Mette Bau. Hun lever af at hjælpe andre med at få deres bøger og historier i medierne.

Da hun også selv er forfatter, har hun taget sin egen medicin og fået sin bog i mere end 30 forskellige medier.

Hvornår startede du med at skrive?
Jeg har skrevet i mange år som journalist, men min første bog startede jeg med at skrive i 2014.

Hvor mange bøger har du fået udgivet? 
Jeg har udgivet en bog “Tal til mig nu – kom godt igennem når dit barn har et høretab”

Hvorfor skriver du?
Jeg skriver typisk, fordi jeg har et budskab indenfor et bestemt område. Og så fordi jeg kan se et behov for viden hos en bestemt målgruppe. Men jeg skriver også fordi det er en sjov og meningsfuld proces, hvor resultatet er fantastisk.

Hvilken bog arbejder du på lige nu? 
Jeg arbejder på flere meget forskellige bøger, men det er på idéplan lige nu. Jeg har travlt i min pr & kommunikationsbiks, så lige nu hjælper jeg mest andre med at skrive og få sat ordene godt sammen.

Foretrækker du trykte bøger, e-bøger eller lydbøger og hvorfor?
Jeg er klart fortaler for trykte bøger. Der er noget helt særligt ved at vende siderne og nå til et kapitel. Det at sætte sig med sin bog og gøre det til en oplevelse at læse. At forsvinde fra verden. At lave æseløre og lægge den på natbordet, i strandkurven eller andre steder.

Jeg kan også godt lide at høre en bog, mens jeg kører bil, men så er det en helt anden oplevelse og typisk ikke forbundet med den afslapning en bog ellers har for mig.

Hvilken forfatter beundrer du mest?
Ingen. Jeg beundrer mest budskaber og en bogs evne til at fastholde mig, og det er der utrolig mange forfattere der gør. Jeg er heller ikke sådan en, der nogensinde har haft et musikidol. Jeg er meget bred og kaster sjældent min kærlighed på en bestemt.

Har du et særligt ritual før/mens du skriver?
Nej, jeg er meget målrettet. Jeg laver typisk aftaler med mig selv og tager skrivningen som en helt konkret arbejdsopgave på linje med at holde et møde eller lave et interview. Derfor er mine skriveprocesser hvad enten det er artikler eller bøger delt op i mindre dele, som jeg kan putte ind i kalenderen og have på min to do liste i hverdagen. Derfor fik jeg også skrevet min første bog på 4 måneder – fordi det var ekstremt målrettet og struktureret.

Hvad gør du, hvis du oplever en skriveblokering?
Så slipper jeg tasterne og går udenfor. Jeg ved, at jeg er nødt til at komme helt væk fra tingene – gerne med noget helt andet end et arbejdsfokus. Jeg har hentet mine børn utrolig tidlig mange gange, da jeg oplevede skriveblokering, fordi jeg vidste, at de ville være de allerbedste til at få mine tanker hen på noget andet. Opsøg grin og nærvær med andre mennesker.

Hvad er det bedste ved at være forfatter?
At videregive værdi og oplevelser til andre.

Hvad er det værste ved at være forfatter?
Ensomheden i skriveprocessen og det faktum, at alt kun er inde i dit eget hoved.

Hvad ville du ønske, du havde vidst, før du begyndte som forfatter?
At jeg nok skulle blive færdig. Så jeg kunne bare slappe af når de hårde perioder gav mig tvivl.

Jeg fik ret hurtigt at vide af en sparringspartner, at når jeg oplevede blokeringer og var i tvivl om det var godt nok, så var jeg en rigtig forfatter. Det tog jeg til mig og huskede mig selv på.

Alle oplever nedturene i processen. Og i stedet for at lade dem æde dig negativt, skal du acceptere, at det er en del af processen – på linje med børn og trodsalder. Det går over af sig selv, hvis du slipper det.

Hvilke råd vil du give til en kommende forfatter?
Hold fast i din egen mavefornemmelse og tanker om bogen. Søg sparring – men vær altid bevidst om dit eget udgangspunkt.

Mange vil give gode råd i alle retninger og hvis du lytter til dem alle, så mister du din egen rod i projektet. Kunsten er at kunne sortere i de gode råd og gribe dem, der understøtter det du som udgangspunkt gerne vil. Og smide resten væk uden dårlig samvittighed.

Hvilke sociale medier bør en bog markedsføres på og hvorfor?
En bog bør have sin helt egen markedsføringsplan. Det er svært at give en facitliste til hvad en bog skal. Der er lige så mange planer og strategier, som der er bøger og forfattere. Jeg arbejder altid med individuelle planer og strategier, der understøtter den enkelte forfatter og den bog, der skal udkomme.

Jeg hjælper alle forfattere med at få en helt konkret plan for deres markedsføring, herunder deres pr-muligheder. Min erfaring er, at alt for mange hopper let og elegant henover det punkt, og det er synd. Enten tror de forlaget klarer det eller også tror de at det er for svært og ikke egner sig til deres bog. Begge dele er forkert.

Det er altid en god ide at få professionel sparring på sin bogs pr-potentiale. Du har kun et skud i bøssen, og det er når bogen udkommer. Det er der den er aktuel for medierne. En bog der udkom for 3 uger siden er for gammel at lave pr på … sådan er vilkårene. Og derfor skal man tage det alvorligt i god tid. Til gengæld kan en velstruktureret pr-proces få bogen til at leve i medierne i lang tid efter udgivelsen.

Men en meget god regel omkring social medier er, at Facebook er god, hvis du vil ramme privatpersoner og Linkedin er god hvis du har virksomhedsrelaterede bøger.

Hvor tidligt i processen bør man starte markedsføring?
Der er forskel på markedsføring og pr. Du bør starte din markedsføring allerede mens du skriver – fx for at teste målgruppen og bygge interesse op inden bogudgivelsen. I forhold til konkret pr i medierne skal du starte flere måneder før med at få lagt din strategi. Optimalt vil dit første møde med mig ligge cirka 2,5 måned før udgivelsen. Det betyder, at vi kan ramme de medier der har lang produktionstid (cirka 8 uger for magasiner) med en historie eller omtale når din bog bliver udgivet.

Hvilken bog har du haft størst succes med skabe omtale for? Og hvilke resultater skabte det?
Jeg har mange succeser. Min egen endte i 32 medier og det skabte et langt større salg af bogen end jeg havde regnet med. Den sidste bog jeg har lavet pr for endte i 30 medier – herunder både radio, tv og landsdækkende aviser, og det har betydet en hel del foredrag for forfatterne samt mere salg af deres primærydelse.

Det handler ikke altid om antallet af medier, men om man rammer de rigtige medier. Og det er det vi fastlægger i strategien i starten. Hvad er succes for dig? Hvordan opnår vi det? Handler det om salg? Branding? Debat? At blive opfattet som ekspert på et område efterfølgende? eller…

Det er meget forskelligt, hvad en forfatter betragter som succes. Og derfor er pr langt mere end en traditionel pressemeddelelse.

Den største fejl du kan begå som forfatter er at tro, at en pressemeddelelse omkring din bog er det bedste pr du kan lave. Pressemeddelelser er ikke vejen frem. Det er målrettet pr til de enkelte medier.

Hvis du vil vide mere om Mette Bau og kunsten at få din bog i medierne, kan du læse mere på www.dinbogimedierne.dk og på Mettes Facebook

Annoncer